Formalności, które musisz załatwić po przyjeździe do Holandii – w pigułce!

Planujesz swój pierwszy wyjazd do Holandii do pracy tymczasowej lub na stałe? Zobacz jakie dwie formalności musisz załatwić w pierwszej kolejności oraz jakich dokumentów będziesz potrzebował w zależności od długości pobytu w Holandii…

Formalności, które musisz załatwić przed podjęciem pracy w Holandii

#1 Uzyskanie numeru BSN lub Sofi

Aby móc rozpocząć legalną pracę w Holandii, zaraz po przyjeździe do kraju, koniecznie skontaktuj się z urzędem gminy w celu umówienia się na spotkanie w sprawie uzyskania numeru BSN lub Sofi. Wszelkie informacje odnośnie numeru Sofi i BSN znajdziesz w tym artykule: http://w-holandii.tyma.pl/sofi-numer-sofinummer-vs-bsn-czym-sa-czym-sie-od-siebie-roznia-do-czego-sluza/

Jeżeli wyjeżdżasz do Holandii do pracy dzięki pośrednictwu certyfikowanej agencji pośrednictwa pracy, dowiedz się, czy czasem nie zostałeś już zgłoszony do urzędu, ponieważ w Holandii jest możliwość wyrabiania numerów BSN w imieniu zagranicznych pracowników.

#2 Ubezpieczenie zdrowotne

Jeżeli nie jesteś zatrudniony w polskiej agencji pośrednictwa pracy, która deleguje do Holandii do pracy i potwierdza ZUS w formularzu A1 – zakup ubezpieczenia zdrowotnego to druga bardzo istotna sprawa, którą musisz załatwić po przyjeździe do Holandii. Nie ważne jest to, czy przyjeżdżasz na stałe do Holandii, czy tylko na określony okres czasu – musisz je wykupić.

Te dokumenty musisz posiadać, aby legalnie rozpocząć pracę w Holandii, gdy:

Twój pobyt jest krótszy niż 4 miesiące:

Gdy Twój pobyt w Holandii ma być krótszy niż 4 miesiące, będziesz potrzebował:

  • paszport lub dowód osobisty (ważny!),
  • numer podatkowy Sofi (Sofinummer),
  • wykupione ubezpieczenie zdrowotne,
  • umowę o pracę.

Twój pobyt jest dłuższy niż 4 miesiące:

  • paszport lub dowód osobisty (ważny!),
  • zameldowanie w miejscu zamieszkania – wpis do GBA (gminna ewidencja ludności),
  • numer BSN (Burger Service Nummer),
  • zgłoszenie w Urzędzie Imigracji i Naturalizacji (IND),
  • wykupione ubezpieczenie zdrowotne,
  • umowę o pracę.

Zanim podpiszesz umowę, sprawdź jakie minimalne wynagrodzenie holenderski pracodawca lub agencja pośrednictwa pracy musi Ci zapewnić (aktualizacja na lipiec 2015).